Głównym celem pozycjonowania strony internetowej w wyszukiwarce internetowej Google jest uznanie jej przez algorytmy za trafną i wartościową dla użytkownika. Optymalizacja strony WWW to proces, który wymaga konsekwencji, systematyczności, udoskonalania prowadzonych działań, monitorowania efektów oraz analizowania postępów konkurencji. Każda witryna internetowa ma potencjał do bycia bardziej zauważalną w sieci. Co zrobić, by była ona bardziej widoczna i generowała większą liczbę wejść na stronę?
Optymalizacja strony internetowej
Optymalizacja strony WWW polega na dostosowywaniu jej do konkretnych potrzeb i oczekiwań odbiorców. Działania optymalizacyjne polegają między innymi na:
- analizie aspektów technicznych, która pozwala ocenić czy wszystkie elementy na stronie działają poprawnie, czy wszystkie podstrony otwierają się prawidłowo oraz, czy tekst jest czytelny i nic go nie przysłania;
- zbadaniu czasu ładowania się strony, co pozwala ustalić, czy witryna nie otwiera się zbyt długo, gdyż może to zniechęcać użytkowników do odwiedzenia jej. Czas ładowania to bardzo ważny czynnik rankingowy dla Google;
- przeprowadzeniu analizy indeksu, która wskazuje, czy podstrony indeksują się poprawnie. Stan stronny internetowej powinien się systematycznie monitorowany, a wszelkie błędy natychmiast naprawiane;
- kontroli metadanych, gdyż ich odpowiednia optymalizacja wpływa na pozycje i współczynnik klikalności;
- ulepszeniu responsywności, ponieważ każda strona internetowa musi działać poprawnie na wszystkiego typu urządzeniach, takich jak komputery, laptopy, smartfony, tablety itd. Witryny internetowe z błędnie zoptymalizowaną responsywnością są mało atrakcyjne dla odbiorców i mają niskie szanse na osiągnięcie wysokich pozycji w wyszukiwarce Google.
Tworzenie treści na strony WWW
Treści na stronie mają fundamentalne znaczenie dla widoczności witryny w Google. Istotne jest, aby były one wartościowe i interesujące dla użytkowników – odbiorcy odwiedzający witrynę, zostaną na niej dłużej, jeśli uznają jej zawartość za przydatną i interesującą. Dodatkowo algorytmy wyszukiwarki Google w pierwszej kolejności wyłapują strony, na których znajdują się unikalne treści, w których zastosowano podział na akapity, nagłówki, formatowanie (np. pogrubienie najważniejszych treści), hiperłącza do podstron i innych witryn czy też cytaty.
Odpowiednie teksty na witrynach internetowych to jeden ze sposobów na zwiększenie widoczności stron WWW. Ważne, aby były one tworzone zgodnie z zasadami SEO i miały prawidłowo dobrane słowa kluczowe, które pozytywnie wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwarki Google. Dodatkowym atutem witryny jest obecność na niej odpowiednio zoptymalizowanych dla robotów wyszukiwarek obrazów.
Na czym polega link building?
Link building jest procesem polegającym na zbudowaniu z sieci hiperłączy do konkretnej strony WWW. Ma to na celu zwiększenie ruchu w witrynie oraz zbudowanie jej autorytetu dla algorytmów wyszukiwarek. Im więcej linków otrzymuje dana strona internetowa, tym bardziej jest ona uznawana przez Google za wartościową, co przekłada się na jej miejsce w rankingu wyszukiwarki.
W link buildingu można stosować zarówno hiperłącza wewnętrzne, jak i zewnętrzne. Algorytmy Google dokonują analizy i oceny strony WWW na podstawie takich czynników jak:
- liczba hiperłączy na stronie,
- różnorodność domen, z których pochodzą linki,
- kontekst, w jakim pojawia się konkretne hiperłącze.
W link buildingu można korzystać z różnych miejsc do pozyskiwania hiperłączy. Są to między innymi media społecznościowe, katalogi portali internetowych, komentarze na forach i blogach czy też artykuły sponsorowane.
Analityka internetowa – jak z niej korzystać?
Analityka internetowa polega na zbieraniu i analizowaniu danych mówiących o ruchu na stronie oraz zachowań użytkowników w sieci. Głównym celem analityki jest zastosowanie rozwiązań optymalizacyjnych, które powodują wzrost współczynnika konwersji. Dzięki analityce internetowej możliwa jest poprawa widoczności witryny w wynikach Google. Gromadzone informacje pozwalają też na szybką ocenę skuteczności prowadzonych działań marketingowych.
Odpowiednim narzędziem do przeprowadzenia analityki internetowej jest Google Analytics, który oferuje obszerny zbiór danych statystycznych o odbiorcach wchodzących na strony internetowe. Google Analytics pozwala poznać ich dane demograficzne lub geograficzne, a także obszary ich zainteresowania.